Α΄ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

ΘΕΜΑ: “Θεός - Κτίση - Άνθρωπος, υπό το πρίσμα της περιβαλλοντικής καταστροφής”

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: Σύλλογος Μεταπτυχιακών Φοιτητών & Υποψηφίων Διδακτόρων Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ “Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς”

ΤΟΠΟΣ: Αλεξανδρούπολη 16 - 20 Ιουνίου 2010


                 

 

 

 

 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ:

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 16 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010

 

18:00 Έναρξη Συνεδρίου - Χαιρετισμοί

 

Εναρκτήρια Εισήγηση

Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αβύδου κ.κ. Κύριλλος Κατερέλος

Καθηγητής Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας ΕΚΠΑ

“Από το κατ’ εικόνα στο καθ’ ομοίωσιν: Η περιβαλλοντική καταστροφή ως συνέπεια της κυριαρχίας του ανθρώπου στην κτίση”.

 

Πεμπτη 17 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010

 

Α΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Πρόεδρος

Ανέστης Κεσελόπουλος

Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

 

09:00 - 09:20 π. Ιωάννης Σκιαδαρέσης

Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Η Καινή εν Χριστώ κτίση μείζων του παραδείσου της Γενέσεως: Σχόλιο στα Κεφ. 21 & 22 της Αποκάλυψης του Ιωάννου”.

 

09:20 - 09:40 Αρχιμ. Δημήτριος Μπακλαγής

Μεταπτυχιακός Φοιτητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Ο άνθρωπος, το περιβάλλον και η σχέση τους, κατά το Ρωμαίους 8,18-30”.

 

09:40 - 10:00 Πορφύριος Νταλιάνης

Υποψήφιος Διδάκτωρ Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ

“Οικολογική θεώρηση στα αναγνώσματα της αρχής της Iνδίκτου”.

 

10:00 - 10:30 Συζήτηση

10:30 - 11:00 Διάλειμμα

 

Β΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Πρόεδρος

Χρυσόστομος Σταμούλης

Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

 

11:00 - 11:20 Θεόδωρος Αμπατζόπουλος

Καθηγητής Τμήματος Βιολογίας ΑΠΘ

“Άνθρωπος και περιβάλλον: Μια ιδιαίτερη σχέση”.

 

11:20 - 11:40 Ιωάννης Κουρεμπελές

Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Μυστήριο της Γης και Οικοθεολογία”.

 

11:40 - 12:00 Δημήτριος Πορπαντωνέλης & Κωνσταντίνος Τρυφωνίδης

Μεταπτυχιακοί Φοιτητές Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Από το σωματίδιο του Θεού στην αξιακή αποκατάσταση της δημιουργίας”

 

12:00 - 12:30 Συζήτηση

 

Γ΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Πρόεδρος

π. Ιωάννης Σκιαδαρέσης

Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

 

17:00 - 17:20 Γλυκερία Χατζούλη

Επίκουρος Καθηγήτρια Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Η εικονογραφική απόδοση του φυσικού περιβάλλοντος και της περιβαλλοντικής καταστροφής, στη μεταβυζαντινή ζωγραφική του 16ου αιώνα”.

 

17:20 - 17:40 Βασίλειος Δερμετζόγλου

Διδάκτωρ Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Οικολογικά προβλήματα κοινωνική πρακτική και άνθρωπος”.

 

17:40 - 18:00 Αθανάσιος Δεβετζίδης

Γραμματέας ΕΙΝ / ΚΠΕ Ελευθερίου - Κορδελιού

Μεταπτυχιακός Φοιτητής Τμήματος Ποιμαντικής & Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ

“Αυτοεξόριστοι του πνεύματος - αυτοεξόριστοι του περιβάλλοντος: Το δράμα και οι δρόμοι για τη λύση του”.

 

18:00 - 18:30 Συζήτηση

18:30 - 19:00 Διάλειμμα

 

Δ΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Πρόεδρος

Ιωάννης Κουρεμπελές

Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

 

19:00 - 19:20 Ραφαήλ Σανδαλτζόπουλος

Αναπληρωτής Καθηγητής

Τμήματος Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής ΔΠΘ

“Η ενότητα των έμβιων όντων ως ευθύνη του ανθρώπου μπροστά στην οικολογική καταστροφή”.

 

19:20 - 19:40 Στέφανος Αθανασίου

Μεταπτυχιακός Φοιτητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Θεολογικός προβληματισμός και οικολογική αγωνία στη νεότερη δυτική θεολογία”.

 

19:40 - 20:00 Ζήσης Σίσκος

Μεταπτυχιακός Φοιτητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών και Κλιματική Αλλαγή”.

 

20:00 - 20:30 Συζήτηση

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 18 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010

 

Εκδρομή στο Δέλτα Έβρου & το Δάσος της Δαδιάς

 

Ε΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Πρόεδρος

Αρχιμ. Ειρηναίος Λαφτσής

Διδάκτωρ Ιατρικής ΔΠΘ

Πρωτοσύγκελος Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως Τραϊανουπόλεως & Σαμοθράκης

 

17:00 - 17:20 Δημήτριος Καϊμάκης

Πρόεδρος - Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Οι Ψαλμοί και η Φύση”.

 

17:20 - 17:40 Ιωάννης Δόσης

Υποψήφιος Διδάκτωρ Εργαστηρίου Οικολογίας & Προστασίας Περιβάλλοντος Κτηνιατρικής Σχολής ΑΠΘ

“Περιβαλλοντικές τοξικές ουσίες: Οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον, στη ζωική παραγωγή και στον άνθρωπο”.

 

17:40 - 18:00 Χαλίλ Τζιχάτ

Διδάκτωρ Ισλαμολογίας - Αραβολογίας

Θρησκευτικός Λειτουργός Ιερού Τεμένους της Κομοτηνής

“Ισλάμ και περιβάλλον”.

 

18:00 - 18:30 Συζήτηση

18:30 - 19:00 Διάλειμμα

 

ΣΤ΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Πρόεδρος

Δημήτριος Καϊμάκης

Πρόεδρος - Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

 

19:00 - 19:20 Ιάκωβος Μαθιουδάκης

Λέκτορας Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

“Η κρατική ευθύνη στο δίκαιο του περιβάλλοντος: Ένας διπλός μηχανισμός περιβαλλοντικής προστασίας”.

 

19:20 - 19:40 Ανέστης Κεσελόπουλος

Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Μοναχισμός και φυσικό περιβάλλον”.

 

19:40 - 20:00 Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Τραϊανουπόλεως & Σαμοθράκης κ.κ. Άνθιμος

“Φυσικό περιβάλλον και ποιμαντική ευθύνη”.

 

20:00 - 20:30 Συζήτηση

20:30 - 21:00 Πόρισμα - Χορήγηση Βεβαιώσεων

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 19 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010

 

Εκδρομή στη Σαμοθράκη

 

κυριακη 20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010

 

Θεία Λειτουργία

 

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ:

 

Αθανασίου Στέφανος

Πρόεδρος

Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών & Υποψηφίων Διδακτορων Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς”

 

Σίσκος Ζήσης

Ταμίας

Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών & Υποψήφίων Διδακτόρων Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

“Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς”

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ:

 

Ανέστης Κεσελόπουλος

Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

 

Θεόδωρος Αμπατζόπουλος

Καθηγητής Τμήματος Βιολογίας ΑΠΘ

 

Ιωάννης Κουρεμπελές

Επίκ. Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

 

ΠΟΡΙΣΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ:

 

1.  Η τελείωση του ανθρώπου είναι αδιανόητη χωρίς την υλική φύση και το περιβάλλον και ο εν Χριστώ ανακαινισμένος άνθρωπος δεν αρνείται την ιερότητά τους.

 

2. Η κτίση στην Καινή Διαθήκη αποκτά νέο περιεχόμενο, υπερβαίνει κατά πολύ τον παράδεισο της Γενέσεως και εμφανίζεται ριζικά ανακαινισμένη στο πλαίσιο της εν Χριστώ δημιουργίας.

 

3. Τα στατιστικά δεδομένα που παρουσιάστηκαν στους συνέδρους προκάλεσαν μεγάλη ανησυχία, γιατί ανέδειξαν το πραγματικό μέγεθος της περιβαλλοντικής καταστροφής με επιστημονικά κριτήρια.

 

4.Εκ των πραγμάτων είναι αναγκαίος ο διάλογος με σύγχρονες οικοθεολογικές αντιλήψεις, που αναπτύσσονται στα άλλα χριστιανικά δόγματα και τις άλλες θρησκευτικές παραδόσεις.

 

5. Τα οικολογικά προβλήματα σε μία σύγχρονη θεώρηση έχουν άμεση σχέση με τα κοινωνικά προβλήματα και την οικονομική διάσταση της ζωής του ανθρώπου.

 

6.Η παράλληλη μελέτη στα λειτουργικά αναγνώσματα της αρχής της Ινδίκτου και σε αντίστοιχες παλαιοδιαθηκικές περικοπές, ανέδειξε περίτρανα το ελπιδοφόρο μήνυμα για την πορεία της κτίσης.

 

7. Η αγωνία για τη λειτουργική σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον είναι διαχρονική και αποτυπώνεται στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη.

 

8.Αναγκαία είναι η ενεργοποίηση της ποιμαντικής ευθύνης και η καλλιέργεια της οικολογικής συνείδησης μέσω της παιδείας.

 

9.Η ενότητα των έμβιων όντων, στο πλαίσιο της μοριακής βιολογίας, δηλώνει ξεκάθαρα την αξιακή ισότητά τους και μπορεί να ανοίξει την προοπτική διαλόγου με τη θεολογία.

 

10.          Η παραδοχή της αλήθειας, ότι η δημιουργία αποτελεί αγαπητικό δώρο του Θεού προς στον άνθρωπο και η υιοθέτηση αγαπητικής στάσης του ανθρώπου προς το περιβάλλον μπορεί να αποτελέσει τη λύση του προβλήματος της περιβαλλοντικής καταστροφής.

 

11.            Η κλιματική αλλαγή που επιτείνει την άδικη κοινωνική ανισότητα στον πλανήτη και η αλαζονική κατάχρηση της δημιουργίας ως αμαρτητική κατάσταση, καταδεικνύουν αναγκαία την υιοθέτηση  οικοδικαιοσύνης και περιβαλλοντικής ηθικής ευθύνης.

 

12.          Στους Ψαλμούς τονίζεται η απόλυτη παντοδυναμία του Κυρίου ως Δημιουργού της φύσης.

 

13.           Μια πρώτη ανάγνωση των περιβαλλοντικών τοξικών ουσιών και των επιπτώσεών τους στο περιβάλλον αναδεικνύει περίτρανα την ανάγκη για ευαισθητοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου απέναντι στο πρόβλημα.

 

14.          Με βάση τις πηγές της ισλαμικής πίστης, το Κοράνιο και τη Σούνα, ο άνθρωπος οφείλει να διατηρεί την ισορροπία, που ο Θεός έθεσε στη δημιουργία.

 

15.          Η ευθύνη του κράτους για την αποζημίωση μπορεί να αποτελέσει διπλό μηχανισμό περιβαλλοντικής προστασίας.

 

16.          Ο μοναχισμός είναι ο χώρος, όπου διασώζεται η σωστή και ασκητική διαχείριση της δημιουργίας του Θεού.

 

17.          Τη συναίσθηση της ποιμαντικής ευθύνης για την καλλιέργεια της οικολογικής συνείδησης πρέπει να φέρει κάθε εκκλησία και κάθε πιστό μέλος αυτής. Παράδειγμα αποτελεί η ποιμαντική ευθύνη που εκδηλώνεται με τη δραστηριότητα και το θεολογικό προβληματισμό του Οικουμενικού Πατριαρχείου και όλων των ορθοδόξων εκκλησιών έναντι της περιβαλλοντικής καταστροφής. Ο θεολογικός προβληματισμός υπάρχει, αναγκαία όμως είναι η συνεχής πρακτική δραστηριοποίηση στο πλαίσιο της ποιμαντικής ευθύνης.

 

 

 

Created by ks4nos@hotmail.com